Ako rozpoznať, že je niečo zle s brzdovým ústrojenstvom vášho auta?
Brzdové ústrojenstvo patrí k tým absolútne najdôležitejším súčastiam každého auta. Samozrejmosťou je, že jeho jednotlivé súčasti podliehajú opotrebovaniu, najmä brzdové platničky, kotúče a kvapalina. Keďže však ich životnosť zásadne závisí od samotnej kvality jednotlivých komponentov a aj štýlu jazdy, potrebu výmeny niektorej z týchto súčastí treba odpozorovať inak.
Ako sa prejavujú opotrebované brzdové platničky?
Začneme brzdovými platničkami. Modernejšie automobily majú na ich opotrebovanie senzory, takže o potrebe ich výmeny vás informuje palubný počítač. Ak takéto senzory v aute nemáte, riadiť sa môžete kovovým komponentom, ktorý býva súčasťou brzdových platničiek. Pri veľkom opotrebovaní platničiek sa tento komponent odhalí a pri brzdení vydáva piskľavý zvuk.
Stopercentnú istotu vám dá vizuálna kontrola platničiek. V závislosti od toho aké máte na aute disky, je možné pomedzi ich lúče vidieť, v akom stave sú platničky. Ak už na nich nie je viac, než 2 – 3 milimetre materiálu, je potrebná ich výmena. Mimochodom, na takúto vizuálnu kontrolu platničiek je dobrý čas aj vždy pri prezúvaní pneumatík.
A čo kotúče a brzdová kvapalina?
Ďalšie dôležité autodiely patriace k brzdovému ústrojenstvu sú pochopiteľne brzdové kotúče. Za znak ich opotrebovania možno považovať hrdzu, ale nie takú, ktorá sa brzdením ľahko zbrúsi, ale už „zažratú“, ktorej sa už takýmto spôsobom nezbavíte.
Podobne ako pri platničkách aj pri kotúčoch sa môžete zamerať na hrúbku. Ak sa hrúbka kotúčov zmenšila o 1 – 2 mm, už sú príliš opotrebované. Aj citeľné trasenie a vibrovanie auta pri brzdení môže byť znakom opotrebovaných brzdových kotúčov.
A čo brzdová kvapalina? Jej degradácia sa prejavuje zhoršeným brzdným účinkom. Ako je to možné? Jednoducho preto, že vekom klesá jej bod varu. Následne sa v nej pri prudšom brzdení tvoria bublinky a stáva sa stlačiteľnou.
Zdroj obrázka:
Autor: Rito Succeed / Shutterstock.com